Hotelová škola Poděbrady

Hotelová škola Poděbrady

Středočeský krajAEHT

JAK SE PRACUJE V EVROPSKÉ UNII?

Leonardo Czech Republic   Mladým lidem v odborném vzdělávání nabízí Evropská unie jedinečnou příležitost jak absolvovat praktickou stáž v zahraničí. Program Leonardo da Vinci poskytuje finanční prostředky pro sbírání zkušeností, poznávání nových technologií, získávání a upevňování jazykových i odborných dovedností. Hotelová škola a Vyšší odborná škola hotelnictví a turismu v Poděbradech se snaží těchto možností vždy maximálně využít. Proto se v průběhu roku 2003 uskutečnil projekt s názvem Poděbrady Peace Appeal. Tak jako v dávných dobách míroví poslové poděbradského krále chtěli se letos poděbradští studenti rozjet po Evropě a sledovat tam pracovní postupy při přípravě pokrmů a zejména jejich servisu. V závěrečných zprávách o projektové práci ve Francii, Španělsku, Slovinsku a Švédsku se dočteme o servisu napříč Evropou mnoho zajímavého:

   Ve Francii se úplně jinak sklízel použitý inventář ...první talíř bereme mezi palec a ukazovák a druhý talíř pokládáme na zápěstí, zespodu ho podepíráme malíčkem a prsteníčkem. Na první talíř ukládáme zbytky a rovnáme příbory do kříže, na druhý vrstvíme talíře. Po zdebarasování asi pěti talířů přemístíme talíř s příbory na ostatní talíře a celý "komínek" držíme v obou rukou a odnášíme do zázemí... (Tereza, Francie)

   Ve Francii, ale i ve Švédsku a v nám blízkém Slovinsku, všude se pokrmy překládaly z mís na talíře na keridonu ...Největší novinka pro mě byla obsluha, která probíhala ve francouzském stylu, tj. překládání. Pro mě úplně nová věc, ve které jsem se zdokonaloval, získával jsem zručnost, ale také rychlost... (Martin, Švédsko)

   A neobvyklé pro naše praktikanty bylo i to, že ...při snídaních se prázdný a použitý inventář sklízí až po odchodu hosta... (Irena, Slovinsko) ...Teprve až po odchodu hostů mohu úplně uklidit stůl... (Martin, Švédsko)

   Někde naše praktikanty překvapily stoly bez ubrusů ...všechen inventář se pokládal přímo na stůl, který byl z dubového dřeva a řádně vyleštěn... (Martin, Švédsko), jinde nesměl na stole chybět chléb ...základní pravidlo: na stole je vždy karafa s vodou, většinou z kohoutk, a chléb... (Lukáš, Francie)

   Nové zkušenosti sbírali účastníci projektu zejména se surovinami, jež jsou u nás méně obvyklé ...Získal jsem mnoho zkušeností v oboru techniky obsluhy, jako je dranšírování ryb a masa před hostem... (Jirka, Španělsko) ...Losos byli ve školní kuchyni téměř běžnou záležitostí... (Martina, Švédsko) ...Pivo se čepuje na jedno natočení, tak aby se utvořila jeden centimetr vysoká řídká pěna... (Filip, Španělsko) Zajímavé bylo sledovat nejobvyklejší způsoby přípravy pokrmů ...Nejpoužívanější technologickou úpravou je bezesporu smažení. Oni smaží vše, co se smažit dá... (Martina, Švédsko)

   A velmi pozorně sledovaly naši praktikanti i otázky hygieny nebo zacházení se surovinami ...Se surovinami se zde vůbec nešetří, jsou velké odpady. Ty se ale ve velkém množství třídí pro recyklaci... (Marta, Švédsko) ...Z ekonomického hlediska dost plýtvají surovinami, ale na druhé straně šetří na personálu. Takže např. kuchaři nejen vaří, ale i postupně odmývají nádobí, nejen bíle, ale i černé... (Tomáš, Švédsko) Ve Švédsku stážisti marně hledali v kuchyních bezdotykové baterie a kriticky popisovali, jak se zde nedodržovalo rozdělení potravin do boxů, takže např. do boxu s ovocem a zeleninou se klidně umisťovaly ryby, na druhé straně překvapil způsob úklidu kuchyně ...následovala hadice s velice silným proudem vody a čisticím prostředkem, která vše postříkala... (Marta, Švédsko) ...Pak se vezmou rejžáky a celá kuchyň se vydrhne. Následuje stírání vody stěrkou do kanálků... (Lucka, Francie)

   Bezesporu nejcennějšími zkušenostmi však byly kontakty s lidmi a jejich řešení pracovních úkolů i problémů ...Snaží se všechno řešit v klidu a bez stresů ...Pochopila jsem, že pro tuto práci je podstatné vytvořit pohodovou atmosféru a přátelský pracovní tým... (Evženie, Španělsko) ...Personál v tomto hotelu byl velice přátelský, ochotný a ohleduplný. Kdykoliv jsem potřeboval něco vysvětlit, poradit či ukázat, nikdy to nebyl žádný problém... (Martin, Švédsko) ...Zaujalo mě, že obsluha nikdy nepospíchala. Obě servírky byly stále v klidu, ale svou práci stíhaly... (Míša, Švédsko) ...Musím říct, že jsem byl překvapen, jak mne přijali do pracovního kolektivu a brali mě za sobě rovného. Ne jako studenta z rozvojové země, jak jsem to zažil na praxi v zemi našich západních sousedů... (Tomáš, Švédsko)

   Projekt přispěl bezesporu k odbornému i jazykovému zdokonalení účastníků. Hodnocení, která si odvezli z hotelových pracovišť, i certifikáty o absolvované stáži určitě obohatí jejich budoucí žádosti o pracovní místo. Porovnání způsobů práce, postupů a zvyklostí, ale i pracovní atmosféry a pracovních vztahů jistě přineslo budoucím manažerům v hotelnictví a cestovním ruchu mnoho podnětů k zamyšlení. Po návratu pak vytvořili ze svých srovnávacích zpráv zajímavou studii, která může posloužit při přípravě příštích praktikantů chystajících se do těchto zemí. Na práci v Evropské unii budou v Poděbradech připraveni.