Hotelová škola Poděbrady

Středočeský krajAEHT

Evropské Vánoce

(Francie  5. – 10. 12. 2008)

Těm, kteří netuší, co se pod pojmem Evropské vánoce skrývá, bych řekla, že jsou to takové „radovánky“ s vánoční tématikou, které se letos konaly na začátku prosince v městečku Château Chinon ve Francii pod záštinou evropské organizace AEHT, která umožňuje účast pouze naší škole jako jediné z celé republiky. Letos jsem byla vybrána já Michaela Borešová, Lukáš Krátký s tématem Ladovy Vánoce.Pedagogický dozor nám dělali Jiřina Klumparová a Ivo Bártl. Rozhodně se nejednalo o soutěž, jak si řada lidí myslí, ale o oslavu Vánoc s lidmi z celé Evropy a představení národních tradic a zvyků jiným státům. Vítězem se stal každý, kdo se zúčastnil a jeho odměnou byla obrovská spousta zážitků.

Na cestu jsme se vydali v pátek brzy ráno školní dodávkou. Po 14 hodinách cesty jsme dojeli do tamější školy, kde nás vřele přivítali. Naší skupinky se ujal francouzský student Adrien, který nám hned ukázal naše pokoje. Moje místo bylo v typickém francouzském pokojíčku v jedné malé hospůdce. Ostatní byli ubytováni v hotelích po celém Château Chinon. Večer jsme se setkali opět ve škole, kde byla připravená slavnostní večeře. Francouzské stravování se zcela liší od českého, tudíž se nám naskytla možnost ochutnat netradiční pokrmy jako žabí stehýnka, šneky, holuby a mnoho jiných.

V sobotu jsme vstali před osmou hodinou a sešli se na snídani. Poté jsme se s chutí pustili do přípravy výstavního stánku. Polepili jsme stěny, oblékli sochu ponocného, ozdobili vánoční stromeček a na výstavní stůl jsme vyskládali cukroví, knížky s vánoční tématikou od Josefa Lady, prospekty naší školy a k ochutnání trochu medoviny. V poledne jsme už měli stánek připravený my i ostatní. Po obědě jsme hrdě vztyčili vlajku České republiky a s celou výpravou vyrazili do průvodu. V krojích a kostýmech jsme došli k radnici, kde se oficiálně zahájily letošní Evropské Vánoce. Odpoledne již byla výstava otevřena pro veřejnost, proto jsme se vrátili zpět do haly. Zde jsme nabízeli cukroví, představovali Josefa Ladu a reprezentovali české vánoce.

V neděli po snídani jsme využili chvilky volného času a rozhodli se projít město. Viděli jsme spoustu zajímavostí, přírodních krás a historických částí města. Po procházce jsme se odebrali do místního kostela na mši. Přivítal nás farář s úsměvem na tváři a slovy „The Czech delegation“. Po skončení mše jsme se vrátili k našemu stánku. Do večera probíhala opět výstava. Po chutné večeři jsme se přesunuli do sokolovny. Zde byla na programu vystoupení všech zúčastněných formou scénky, tance, zpěvu nebo jakéhokoliv jiného nápadu. Nám bohužel naše kulturní představení nevyšlo z důvodu selhání potřebné techniky. Po ukončení programu začala párty, která uzavřela dnešní den.

V pondělí jsme stále vystavovali až do odpoledních hodin. Navštívila nás spousta škol a školek. V šest hodin jsme stánek sbalili, vše uklidili a přesunuli se do školy na raut připravený společnými silami. Každá škola nachystala svou vánoční specialitu na rautovou tabuli. My jsme ostatním studentům nabídli sele se švestkovou omáčkou, křenem s jablky a k pití svařenou medovinu s kořením. Ochutnali jsme spoustu zajímavých národních pokrmů.

A už tu byl poslední den pobytu. Čekal nás celodenní výlet do města Beaune. Navštívili jsme vinickou oblast, klášter se středověkou nemocnicí a vinný sklípek spojený s ochutnávkou několika druhů vín a následovným obědem. Ještě nám zbyl čas na procházku městem a nákup suvenýrů. Počasí nám však moc nepřálo a brzy jsme opět seděli v autobuse na cestě zpět. Převlékli jsme se a vyrazili na závěrečnou gala večeři, která probíhala až do pozdních ranních hodin.Část studentů jsme ještě potkali na párty, na které jsme se společně rozloučili a tím pro nás skončili Evropské Vánoce.

Druhý den jsme se nasnídali a hurá domů. Během těch pěti dnů strávených ve Francii, jsme vytvořili výborný kolektiv, našli si mnoho přátel a domů jsme si kromě lahví francouzského vína přivezli nespočitatelné množství zážitků.